Työnohjauskoulutus, viitekehys, ammattitausta, muu koulutus, osaaminen, kokemus, aktiivisuus, innokkuus, temperamentti, toimintamallit, elämä, harrastukset ja monet muutkin tekijät ovat erilaisia kullakin työnohjaajalla. Ei siis ole ihme, jos meillä on vaihtelevia näkemyksiä ja ajatuksia siitä, mitä työnohjaus on.
Suomen työnohjaajat ry (STOry) päivitti vastikään työnohjauksen määritelmän, ja saimme synteesin, joka auttaa hahmottamaan sitä, mitä olemme yhdessä ja mitä teemme. Sen avulla myös asiakkaamme ymmärtävät, millaista palvelua myymme ja mitä hyötyjä sekä vaikutuksia työnohjauksella on. Silti minä ja me olemme työnohjaajina erilaisia, ja määritelmä antaa meidän kaikkien toteuttaa väljissä raameissa omaa työnohjauksen ydintehtäväämme.
Ainoa työnohjaustyötä varsinaisesti rajoittava tekijä – jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua – on rajattu oikeus käyttää STOry-lyhennettä ammattinimikkeen perässä. STOryn jäseninä olemme suorittaneet yhdistyksen suositusten mukaisen työnohjaajakoulutuksen ja sitoudumme noudattamaan STOryn eettisiä periaatteita.
Erilaisten näkemysten rikkaus
Aina silloin tällöin sosiaalisessa mediassa, kohtaamisissa tai kahvipöydissä nostetaan keskusteluun työnohjauksen erilaiset viitekehykset, prosessien pituudet tai lyhyydet, tapaamisten pituudet, menetelmät tai filosofiat. Keskustelu on aina hyväksi ja uskon sen jäsentävän ymmärrystäni siitä, kuinka eri tavoin voi asioista ajatella.
Kuunnellessani työnohjaajakollegoitani ajattelen välillä: ”Noinhan tuo asia minustakin on”. Mutta usein myös koen: ”Hmmm… minusta ei ihan noin!” tai jopa: ”En kyllä itse ajattelisi tai toimisi noin.”
Jos kysyisin kymmeneltä työnohjaajalta konsultaatiota tai näkemystä johonkin työnohjaukselliseen asiaan, saisin todennäköisesti kymmenen erilaista vastausta. Me olemme ihanan erilaisia omien vahvuuksiemme, osaamisemme ja olemisemme kanssa.
Työnohjaaja STOry vai työnohjaaja AI?
Jos työnohjausta antaisi robotti, voisi palvelun strukturoida niin tarkkaan, etteivät esimerkiksi työnohjaajan viitekehykset, ulkonäkö, asettuminen tilaan tai ilmeet ja eleet olisivat vaikuttamassa asiakkaan kokemukseen työnohjauksesta. Mutta kuka haluaisi tarkkaan määriteltyä työnohjauksen mallia, jossa vuorosanatkin olisivat ennalta määriteltyjä ja puhuva pää kyselisi meiltä kuulumisia?
Ja samalla kun tämän kirjoitan, tunnistan, että meillähän on jo tällainen ”työnohjaaja”, meillä on tekoäly, kuten vaikkapa ChatGPT, ja virtuaalihahmoja, joita itsekin käytän opettamisessa. Ja samalla myös muistan, että onhan niitä kirjoituksia ja todisteita nettiavun hyödyistäkin jo olemassa.
Apua, tässä sitä ollaan. Nytkö herää huoli, että teknologia tai robotti vie meidän työmme?
Voi kunpa asiakkaat valitsisivat vielä monia vuosia eteenpäin minut mieluummin kuin robotin. Minä lupaan olla erilainen jatkossakin.
Kirjoittaja on työnohjaaja STOry, johdon työnohjaaja, hoitotyön opettaja ja STOryn hallituksen varajäsen.