

Työnohjauksen kilpailutus
Huomioitavaa työnohjauksen kilpailutuksessa
Suomen työnohjaajat ry (STOry) haluaa tukea työnohjauksen laadukasta hankintaa tarjoamalla kilpailuttajille selkeitä suosituksia ja taustatietoa. Suositukset perustuvat ajantasaiseen hankintalainsäädäntöön ja työnohjauksen ammatillisiin periaatteisiin. Tarkoituksena on varmistaa, että kilpailutuksissa osataan huomioida työnohjauksen erityisluonne ja sen vaikuttavuuden edellytykset.
Kilpailutuksen järjestäjä tekee lopulliset päätökset lain ja organisaation tarpeiden puitteissa, mutta suositusten noudattaminen edistää laadun varmistamista ja toimivia sopimuskäytäntöjä.

1. Työnohjauspalvelun laatu perustuu työnohjaajan koulutukseen ja ammattitaitoon
Työnohjaus on työhön, työyhteisöön ja toimintaympäristöön sekä johtamiseen liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua ja jäsentämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä työstä ja toimintatavoista, vahvistaa ammatti-identiteettiä sekä kehittää työyhteisön vuorovaikutusta ja hyvinvointia. (Mitä työnohjaus on? -pdf)
Laadukkaan työnohjauksen toteuttamiseksi suosittelemme seuraavien kriteerien huomioimista tarjoajien kelpoisuusehdoissa:
- Työnohjaajalla on STOryn suosituksen mukainen koulutus. (STOryn suositus työnohjaajakoulutuksesta -pdf)
- Työnohjaaja toimii STOryn Työnohjaajan eettisten ohjeiden mukaisesti. (Työnohjaajan eettiset ohjeet -pdf)
- Työnohjaaja ylläpitää ammattitaitoaan säännöllisellä kouluttautumisella.
- Työnohjaajan oma työnohjauksen työnohjaus on olennainen osa ammattipätevyyden ylläpitämistä sekä työn laadun varmistamista ja sisältyy STOryn suosituksiin.
- Työnohjattavien työn sisältöön tai toimintaympäristöön liittyen voidaan edellyttää erityisosaamista silloin, kun kontekstin erityisvaatimukset sitä poikkeuksellisesti edellyttävät.
- Alihankkijoilta tulee vaatia samat pätevyysvaatimukset kuin päätoteuttajalta.
2. Työnohjauksen toteutusmuodot ja sopimuksellisuus
Työnohjaus on prosessiluonteista ja perustuu keskinäiseen luottamukseen. Siksi työnohjauksen toteutusta ja sopimusta ohjaavat erityiset periaatteet:
- Työnohjaus voidaan toteuttaa yksilö-, pari-, ryhmä- tai yhteisötyönohjauksena.
- Toteutus voi olla lähityöskentelyä, etäyhteyksin tai hybridinä.
- Tapaamisten määrä, kesto ja tiheys sovitaan tarpeen mukaisesti.
- Työnohjaus voi olla lyhyt- tai pitkäkestoinen prosessi.
- Työnohjaus perustuu tilaajan ja palveluntuottajan väliseen kirjalliseen sopimukseen. Julkisissa hankinnoissa keskeiset sopimusehdot tulee olla osana kilpailutusasiakirjoja. Jos minkäänlaista sopimusmallia ei ole käytettävissä yksittäisessä työnohjauksen hankintaa koskevassa tilanteessa, STOry suosittelee käytettävän liitteenä olevaa sopimusmallia. (STOry Sopimus työnohjauksesta -malli)
- Sopimuksessa määritellään työnohjauksen tavoitteet, hinta, laskutuskäytännöt, työnohjauksen käytännön toteutus, sopimuksen purkamista koskevat ehdot ja korvaukset purkutilanteissä sekä työnohjauksen arvioinnin käytännöt.
Usein esiin nousevia kysymyksiä kilpailutuksissa
- Referenssitietojen kysyminen: Referenssien osalta on tärkeää kunnioittaa työnohjauksen luottamuksellisuutta, asiakkaiden tunnistamattomuutta ja esittää ne riittävän yleisellä tasolla. Mikäli referenssejä pyydetään, niiden käyttöön on syytä hakea lupa. Hankinnan tekijän on hyvä huomioida, että osa toimeksiantajista ei anna lupaa referenssien julkaisemiseen.
- Liikevaihdon tai tuloksen perusteella asetettavat vaatimukset: Merkittävä osa hyvin kokeneistakin työnohjaajista työskentelee yksinyrittäjänä, jolloin liikevaihdon tai yrityksen tuloksen painottaminen hankinnan vaatimuksensa voi johtaa siihen, että jopa kokenut ja osaava työnohjaaja ei tule valituksi palveluntuottajaksi. Suositeltavaa on painottaa koulutuksen, kokemuksen ja laadun osoittamisen keinoja.
- Yritysmuoto tai yrityksen koko: Työnohjauksen laatu ei ole suoraan sidoksissa toimijan yritysmuotoon tai kokoon. Keskeistä on yksittäisen työnohjaajan osaaminen, kokemus ja eettinen sitoutuminen.