Blogi - - Muokattu

Istuminen vaatii voimaa!

Moni kaltaiseni kultaiseen keskinuoruuteen ehtinyt istumatyöläinen on jo ehtinyt kokea niskajumin jos toisenkin. Eikä ole tullut mietittyä, miten tärkeää hyvä lihaskunto on myös istuessa.

Teksti:

Raisa Varsta

“Istumatyössä tarvitaan itse asiassa paljonkin voimaa keskikehoon, koska muuten istuma-asento päivän mittaan lysähtää”, kertoo Kalajoella työskentelevä fysioterapeutti ja kouluttaja Riikka Tolvanen.

”Tehtiinpä arjessa mitä tahansa, niin aina tarvitaan voimaa. Myös siis istuessa! Mitä enemmän kehossa on voimaa, sitä paremmin se jaksaa kannatella esimerkiksi päätä koko pitkän päivän.”

Jumiutunut niska-hartiaseutu kuntoon

Lysähtäneessä asennossa istuvan kehon rintapuoli kiristyy ja niskahartiaseudun lihakset ylivenyvät, jolloin myös jumit ja kipu iskevät. Silloin esimerkiksi jo valmiiksi ylivenyneiden niskalihasten staattinen venyttely ei auta. ”Jumiutunut niska-hartiaseutu kaipaa pumppaavaa liikettä ja lihasten vahvistamista. Kun verenkierto paranee, myös jumit helpottavat”, sanoo Tolvanen.

Mutta millainen määrä treeniä on riittävä lihaskunnon parantamiseen ja ylläpitämiseen?

 ”Kaksi kertaa viikossa reipasta lihaskuntoharjoittelua riittää hyvin, kunhan silloin muistaa tehdä koko kehon liikkeitä”, vinkkaa Tolvanen ja jatkaa, että kuntosalillekaan ei ole pakko lähteä. Lihaksia voi tehokkaasti vahvistaa kotona, esimerkiksi kehon painoa hyödyntämällä. Klikkaa tästä videoon.

Katkaise työpäivä taukojumpalla

Työpäivä kannattaa Tolvasen mukaan katkaista vähintään kerran reippaalla taukojumpalla. ”Sekin saa olla pumppaavaa ja verenkiertoa tehostavaa.” Tehokkaan taukojumpan ehtii muuten tehdä viidessä minuutissa, Riikka vinkkaa. Miten? Katso tästä video.

Liikunta auttaa myös aivoja suoriutumaan työpäivästä. Samalla kun elvytät verenkiertoa lihaksissa, elvytät sitä myös aivoissasi. Liikkumalla voit parantaa kognitiivista suoriutumistasi, kuten aivojen toiminnanohjausta ja muistia. Kokeile tarttua johonkin haastavaan tai muuten kenkkuun työtehtävään taukojumpan jälkeen. Huomaatko eroa omassa ongelmanratkaisussa tai vaikkapa tarkkaavaisuudessasi?

Lähteet: fysioterapeutti Riikka Tolvanen, Aivoliitto https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/liikunta/aivot-rakastavat-liikuntaa